Verpakking in het wegtransport

Conform artikel 8 CMR is de vervoerder gehouden om bij de inontvangstneming van de goederen hun uiterlijke staat en hun verpakking te onderzoeken en zo hem daartoe geen redelijke middelen ter beschikking zouden staan is hij gehouden dienaangaande een voorbehoud te maken (het zogenaamde onbekendheidsbeding).

Deze op de vervoerder rustende onderzoekstaak gaat evenwel niet zo ver dat hij zich dient uit te spreken over de intriensieke kwaliteiten van de verpakkingswijze (in functie van het te transporteren goed).

Goederen kennen immers verschillende soorten en lagen van verpakkingen gaande van primaire verpakking over verzamel- of secundaire verpakking tot verzend- of tertiaire verpakking.

Deze laatste wordt met het oog op het vervoer en de behandeling van de primair en secundair verpakte goederen aangebracht en dient, gelet op haar finaliteit en rekening houdende met de aard van de te transporteren goederen, dan ook transportwaardig te zijn.

Conform artikel 17, lid 4, b CMR is de vervoerder ontheven  van zijn aansprakelijkheid, wanneer het verlies of de beschadiging een gevolg is kunnen zijn van het ontbreken of de gebrekkigheid van de verpakking bij goederen, die door hun aard aan kwaliteitsverlies of beschadiging zijn blootgesteld, wanneer zij niet of slecht verpakt zijn.

In haar vonnis d.d. 20 juli 2023 besliste de ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Gent dat de vervoerder zich met succes op deze ontheffingsgrond kon beroepen.

Op basis van de elementen van het dossier was immers gebleken dat de voorziene verpakking weliswaar zeer degelijk en specifiek in functie van de te vervoeren tafel geconcipieerd en opgebouwd werd, doch dat nu was komen vast te staan dat de spieën die het tafelblad dienden te ondersteunen, niet werden verankerd aan de verpakking

Nu de spieën hierdoor tijdens het transport konden migreren en dus hun ondersteunende functie hadden verloren, met een breuk van het tafelblad tijdens het transport als gevolg, werd de vervoerder van zijn verantwoordelijkheid ontheven.

 

U kan omtrent deze problematiek meer lezen in F. Melis, Fare bella figura. Hoe de verpakking van een Italiaans design meubel met het oog op het transport het liet afweten, IHT 2024/1, p. 31.

MELIS advocaten