EEN PROCES? NIET ALTIJD - LAAT U INFORMEREN DOOR UW ADVOCAAT!

Ter ontlasting van de Rechtbanken, achtte de wetgever het onder andere noodzakelijk om meer te gaan inzetten op alternatieve geschillenbeslechting. Daartoe trad begin dit jaar een reeks nieuwe regelgeving in werking, ter “promotie” van diverse systemen voor buitengerechtelijke oplossing van geschillen.

Belangrijk is dat, ingevolge de wijziging van artikel 444, 2de lid van het Gerechtelijk wetboek, uw advocaat nu moet instaan voor het bezorgen van informatie over alternatieve oplossingen voor uw geschil:

Zij informeren de rechtszoekende over de mogelijkheid tot bemiddeling, verzoening en elke andere vorm van minnelijke oplossing van geschillen. Indien zij van mening zijn dat een minnelijke oplossing van het geschil overwogen kan worden, trachten zij die in de mate van het mogelijke te bevorderen

Het mag dus duidelijk zijn dat de advocaat hierin geen absoluut resultaat moet leveren, maar indien hij van mening is dat het geschil op een andere wijze dan ‘procedureel’ opgelost kan worden, dient hij de cliënt hieromtrent te informeren.
Ook aan gerechtsdeurwaarders wordt overigens een gelijkaardige plicht opgelegd.

Dergelijke alternatieve oplossingen kunnen bestaan uit het opstarten van minnelijke onderhandelingen met de tegenpartij, het organiseren van bemiddeling, of, verregaander: de zaak laten beslissen door een derde-gespecialiseerde partij of een arbiter.

Het is in het bijzonder de bemiddeling die nu door de wetgever verder wordt uitgewerkt en gepromoot.
De bemiddeling is een vertrouwelijke onderhandeling tussen partijen welke gefaciliteerd wordt door een onpartijdige derde. Die derde, de bemiddelaar, neemt geen standpunt in of legt geen van de partijen een verplichting op, maar tracht vanuit zijn ervaring en neutraliteit het veld te “ontmijnen” en partijen zo tot een eigen oplossing te doen brengen.
Belangrijk voordeel is dat hier geen rechtbank aan te pas komt, en er dus niets aan partijen wordt “opgelegd”, men moet zelf tot een oplossing komen die voor iedereen werkt. Bovendien zijn de onderhandelingen strikt vertrouwelijk, zodat zij nadien in procedure niet tegen de ander gebruikt kunnen worden.
Een nadeel kan zijn dat men, als de bemiddeling tot niets leidt, opnieuw kosten heeft gemaakt en tijd heeft verloren, waarna alsnog procedure moet opgestart worden. Men kan echter in elke stand van de bemiddeling de stopzetting ervan vragen, zodat geen verdere tijd wordt verloren.

Ook interessant is dat met de wetswijziging ook aan de rechter wordt opgelegd om na te gaan of een alternatieve oplossing voor het geschil mogelijk is.
Zodoende kan de rechter haast in elke stand van het geschil samen met partijen bekijken of een minnelijke oplossing kan uitgewerkt worden, dan wel het opstarten van een bemiddeling zinvol is.

Weet dus dat een conflict niet steeds tot procedure moet leiden. Bespreek met ons gerust uw opties.